Wat betekent bhv en waar staat het voor?

Bhv is een afkorting voor bedrijfshulpverlening. In het kort is dit hulp die getrainde medewerkers (bhv’ers) verlenen bij incidenten binnen een bedrijf of organisatie. Ze verlenen eerste hulp bij ongevallen, ze bestrijden een beginnende brand of ze ontruimen een gebouw of terrein. Als het nodig is, alarmeren zij de brandweer, politie en ambulance. Het doel van de bhv is dat de veiligheid op de werkvloer gewaarborgd is, voor zowel eigen medewerkers als andere aanwezigen op de werkvloer tijdens een incident.

Een incident kan zeer breed geïnterpreteerd worden. Denk aan een brand in een magazijn, een medewerker die onwel wordt of zelfs en ongeval met gevaarlijke stoffen.

Gaat er iets mis? Dan komt de bedrijfshulpverlening in actie, oftewel de bhv. De bedrijfshulpverleners (bhv’ers) proberen de gevolgen van het incident te beperken. Bijvoorbeeld door de brand te blussen, door eerste hulp toe te passen, of door het gebouw te ontruimen.

 

De bhv doet ertoe

De bhv is sneller aanwezig bij een incident dan de brandweer, ambulance of politie. Daardoor kunnen bhv’ers in de beginfase van een incident een enorm verschil maken. Ze beperken de schade voor de slachtoffers en voor de organisatie. Ook zorgen ze ervoor dat iedereen snel weer veilig aan het werk kan gaan.

Bedrijfshulpverlening is kortom letterlijk van levensbelang voor elke organisatie. De bhv doet ertoe!

 

Bhv: al verplicht vanaf één werknemer

Volgens de Arbowet is elk bedrijf met minimaal één werknemer verplicht om bhv te organiseren. Hierbij kun je enkele vuistregels aanhouden:

  • Het aantal bhv’ers is daarbij afhankelijk van de grootte van het bedrijf; hoe groter de organisatie, hoe meer bhv’ers er nodig zijn.
  • Ook de werkzaamheden van het bedrijf spelen natuurlijk mee. Zo zullen er bij een bedrijf dat met gevaarlijke stoffen of machines werkt méér risico’s zijn dan bij een bedrijf waar mensen alleen op kantoor werken. Hoe talrijker en complexer de risico’s, hoe meer bhv’ers er nodig zijn om incidenten op een effectieve manier te bestrijden of te beperken.

Indien je meer wilt weten over hoe je als bedrijf aan de wet- en regelgeving voldoet, bekijk dan meer informatie over de wet- en regelgeving bhv óf download onze handige checklist wet- en regelgeving.

 

Gewone medewerkers met een belangrijke taak

Bhv’ers zijn gewone medewerkers die bij incidenten snel kunnen ingrijpen en die zo zorgen voor veiligheid op de werkvloer. Om dit goed te kunnen doen, zijn een goede opleiding en regelmatige oefening uiteraard belangrijk.

  • Voordat iemand zich bhv’er mag noemen, moet hij of zij eerst het bhv-certificaat Tijdens de basisopleiding leert elke bhv’er precies wat hij of zij moet doen bij een incident (zoals een brand, een ongeval of een ontruiming).
  • Om ervoor te zorgen dat kennis en vaardigheden op peil blijven, moet elke bhv’er minimaal één keer per jaar een herhalingscursus Door jaarlijks de herhalingscursus bhv te volgen, behoudt het bhv-diploma zijn geldigheid.
  • Daarnaast is het belangrijk om regelmatig (bij voorkeur één keer per jaar) te oefenen op locatie, bijvoorbeeld met een ontruiming.

 

Kwaliteit van bhv is doorslaggevend

Het opzetten van een goede bhv-organisatie kan een behoorlijke uitdaging zijn. Als onafhankelijke ‘partner in veiligheid’ ondersteunen we bedrijven daarom met tal van hulpmiddelen, zoals les- en leermateriaal, handige naslagwerken en onafhankelijk advies.

Ook helpen we werkgevers bij het vinden van een goede veiligheidscursus voor hun medewerkers. Ieder jaar ontvangen meer dan 300.000 bedrijfshulpverleners het bhv-certificaat van onze gecertificeerde opleiders.

Ons onafhankelijke NIBHV Keurmerk biedt daarbij de garantie van een up-to-date opleiding die voldoet aan de allerhoogste kwaliteitseisen in Nederland.

 

Deel dit artikel