PERSBERICHT: Meer veiligheid door Keurmerk veiligheidscursussen

Persbericht Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening
25 januari 2018

Meer veiligheid door Keurmerk veiligheidscursussen

Het Nederlandse Instituut voor Bedrijfshulpverlenging (NIBHV) heeft succesvol haar nieuwe kwaliteitsstempel voor de aanbieders van veiligheidscursussen gelanceerd. Sinds de introductie, begin dit jaar, hebben ruim vijftig opleiders het NIBHV Keurmerk aangevraagd. Deze nieuwe Keurmerkopleiders onderscheiden zich in kwaliteit en kundigheid.

Selecte groep

Nederlandse werkgevers zijn naast verantwoordelijk, ook wettelijk verplicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Om dit te realiseren, zijn honderden aanbieders van veiligheidscursussen actief. Zij bieden een cursus waarin medewerkers worden getraind, om een veilige werkomgeving te realiseren en adequaat op te treden als het onverhoopt toch mis gaat. Een selecte groep van deze cursusaanbieders heeft nu het NIBHV Keurmerk ontvangen. Het is de verwachting dat dit aantal snel zal toenemen.

Vijf pijlers

Een cursus door NIBHV Keurmerkopleiders is voor bedrijven een garantie voor een kwalitatief hoogstaande veiligheidsorganisatie. Deze opleiders voldoen namelijk aan strenge toelatingseisen, die regelmatig worden gecontroleerd. Dit gebeurt door middel van onafhankelijke audits en praktijkbezoeken. Daarbij wordt de opleider continue beoordeeld op vijf pijlers: kwaliteitszorg, leeromgeving, didactische kwaliteit, voorzieningen en toetsing aan het NIBHV certificeringsreglement.

Veilige werkomgeving

Bewust veilig werken is van levensbelang voor bedrijven en organisaties en hun medewerkers. Vanuit die grondgedachte levert NIBHV met het vernieuwde keurmerk een belangrijke bijdrage aan veiligheid op de werkvloer, vindt NIBHV-directeur Koos Pulleman. “Met dit onafhankelijke, volledig geactualiseerde keurmerk, bieden we opleiders kans om zich te onderscheiden. Tegelijkertijd verhogen we over de gehele linie, de kwaliteit van de veiligheidscursussen in Nederland. Daar vaart iederéén wel bij; in de eerste plaats iedereen die streeft naar een veilige werkomgeving.”

Kennispartners

Het NIBHV, is hét kennisinstituut voor bedrijfshulpverlening, bedrijfsnoodorganisaties en brand- en arbeidsveiligheid. In het vernieuwde NIBHV Keurmerk zijn de ervaringen en inzichten van de afgelopen tien jaar meegenomen, waarmee de kwaliteit van de veiligheidscursussen naar een nog hoger niveau is gebracht. Het NIBHV werkt daarvoor samen met enkele kennispartners. Dit maakt het mogelijk om ‘evidence based’ lesmateriaal voor opleiders aan te bieden en te actualiseren. Deze samenwerkingspartners zijn onder andere het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), de Nederlandse Reanimatieraad, de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie, de Nederlandse Hartstichting en Stichting Samenwerken voor Veiligheid.

Animatie over het NIBHV Keurmerk