Efficiënte bhv-opleiding
Waarom we hebben gekozen voor blended learning en een maximale termijn
Traditioneel bestond de bhv- opleiding uit twee volledige dagen. Een deel van elke dag was gewijd aan het begrijpen van de theorie, die vervolgens direct in de praktijk werd getoetst, waardoor instructeurs gerichte coaching konden bieden.
Met de introductie van e-learning is het theoretische deel grotendeels verplaatst naar thuisstudie. Dit gaf cursisten meer tijd om de theorie op te nemen. Hoewel de introductie van blended learning gunstig bleek, merkten instructeurs dat cursisten soms moeite hadden met parate kennis. Voorheen namen instructeurs de cursisten bij de hand om de leerstof te begrijpen en direct toe te passen, maar nu wordt verwacht dat cursisten bij aanvang van de cursus al bekend zijn met de geleerde competenties.
Daarom hebben we een maximale termijn gesteld tussen het vrijgeven van de leerstof en de praktijkdag. Uit ervaring blijkt namelijk dat hoe langer deze periode is, hoe minder goed cursisten zich de details kunnen herinneren en direct kunnen toepassen. Het beste resultaat wordt behaald als leren en uitvoeren zo kort mogelijk op elkaar zijn gepland.
Een andere reden voor deze termijn van vier weken is een organisatorische kwestie. Cursisten werden vaak verschoven over verschillende cursussen, en de meerderheid begon pas in de laatste dagen voor de start van de cursus met de e-learning. De vier weken termijn heeft als positief effect dat er minder complexe situaties ontstaan rondom verschuivingen, kosten en geldigheid van metingen in het competentieprofiel.
We willen benadrukken dat we momenteel bezig zijn met het analyseren van de mogelijkheid om de termijn ruimer in te schalen, en dat er altijd ruimte is voor uitzonderingen in goed onderling overleg.