“KLM wil wereldleider in veiligheid zijn”

Uitgelicht: vakblad Veiligheid

Veiligheid is in de luchtvaartsector streng gereguleerd. In internationale regelgeving zijn eisen vastgelegd voor technische veiligheid en voor opleiding & training van crewleden. Maar die hebben geen waarde als niet tegelijk ook stevig wordt geïnvesteerd in de factor mens, stelt Jaap van den Berg, safety culture manager bij KLM.

“De ambitie van KLM is wereldleider te worden op safetygebied en daar werken we hard aan”, vat Jaap van den Berg de missie van de nationale luchtvaartmaatschappij samen. “In 2017 staan we op de vierde plaats in de top 100 van veilige vliegmaatschappijen. Maar we gaan voor de top, dus er is nog werk te doen.”

Integrale veiligheidsaanpak

Safety Culture KLM

Dat ‘werk’ wordt aangestuurd vanuit de Integrated Safety Service Organisation. Tegelijk met de oprichting van deze organisatie werd drie jaar geleden de functie safety culture manager in het leven geroepen. Volgens Jaap van den Berg een erkenning van het grote belang van de factoren menselijk gedrag en veiligheidscultuur bij het realiseren van een veilige werkomgeving. “Bij safety in de luchtvaart denken veel mensen direct aan veiligheid in de lucht. Maar onze missie om als maatschappij te excelleren in veiligheid is organisatiebreed en wereldwijd. KLM wil al zijn medewerkers een veilige, prettige en gezonde werkomgeving bieden. In de talloze functies op de grond is dat niet minder belangrijk dan in onze vliegtuigen.”

Awarenessprogramma

In 2017 heeft KLM haar safety & security policy geactualiseerd, om de doelen op het gebied van betrouwbaarheid, service en veiligheid te herijken en relevant én persoonlijk te maken. Jaap van den Berg: “Ons streven om de veiligste luchtvaartmaatschappij ter wereld te zijn, maakt daar ook deel van uit. Een belangrijk proces in onze aanpak is ‘safety culture’ tot een gemeenschappelijke ervaren waarde voor al onze medewerkers te maken. Om dat te bereiken, hebben we een awarenessprogramma opgezet. We hebben bijvoorbeeld een videodocumentaire laten maken met persoonlijke verhalen van mensen uit alle onderdelen van de organisatie, die hun collega’s vertellen hoe zij in hun dagelijks werk met veiligheid bezig zijn. Op die manier maken we safety culture herkenbaar voor alle medewerkers en versterken we de gedachte van ‘samen werken aan veiligheid’.”

Melden van incidenten

Het realiseren van één veiligheidscultuur is volgens Jaap van den Berg best een uitdaging, want met medewerkers van 187 nationaliteiten heeft de organisatie met heel veel verschillende lokale culturen te maken. Die bepalen ook hoe medewerkers denken over veiligheid en het melden van incidenten. Dat laatste is een van de wezenlijke schakels in de safety culture die KLM nastreeft: het verbeteren van de veiligheid door te leren van (bijna-)incidenten, maar dan moeten medewerkers die wel willen en durven melden. “Via de thema’s ‘reporting’, ‘just culture’ en ‘challenge’ willen we mensen duidelijk maken waarom het belangrijk is om incidenten te melden. Niet om mensen af te rekenen op fouten, maar om ervan te leren zodat we de veiligheid continu kunnen verbeteren. Het is essentieel dat medewerkers zich te allen tijde veilig voelen als ze een incident of ervaren onveiligheidssituatie rapporteren en dat ze weten dat ze door hun collega’s of de leiding niet als ‘lastig’ worden ervaren, maar juist worden geprezen voor hun hulp en alertheid.”

Het volledige interview met Jaap van den Berg is gepubliceerd in VEILIGHEID 74. Bestel deze editie eenmalig voor 12,50 online of neem voor 39,95 een jaarabonnement en ontvang het vakblad VEILIGHEID 4x per jaar.

Bestel Veiligheid 74

 

KLM - Jaap van den berg

Deel dit artikel